Egy a Harvard Egyetemen végzett kutatás arra enged következtetni, hogy a
gyerek zenetanulása sokkal több haszonnal jár, mint eddig tudni vélték. Olyan
nem várt képességeket is fejleszt, olyan agyterületek fejlődését is
előmozdítja, amelyek nem köthetők közvetlenül a hangszeren játszás
készségfejlesztő hatásához.
Közelebbről, arról van szó, hogy azok a tíz év körüli gyermekek, akik már
legalább három éve valamilyen hangszeren játszanak, nem csak a hangok
megkülönböztetésben és az ujjmozgások finomságában teljesítenek jobban, mint
nem zenélő társaik.
Meglepő módon a szóbeli kifejezés képességét és a vizuális mintafelismerési
képességet mérő teszt-eredményeik is felülmúlják a többiekét, akik nem
játszanak három éve, rendszeresen hangszeren. A kutatásba 41 nyolc és tizenegy
év közötti gyermeket vontak be, akik zongorázni vagy vonós hangszeren játszani
tanultak, legalább három éve. Őket hasonlították 18 olyan gyermekhez, akik nem
tanultak zenélni. A gyermekek mindkét csoportjának volt hetente 30–40 perces
általános zeneórája az iskolában, de a hangszeren játszani tanulók emellett
magánórákat is vettek, átlagosan heti 45 percben, és az otthoni gyakorlásra is
fordítottak időt. Abban nincs semmi meglepő, hogy a 'kis muzsikusok' jobban
teljesítették az olyan teszteket, amelyek kifejezetten a zenei képességhez
kötődtek (hangfelismerés, ujjmozgás finomsága), annál inkább felkeltette a
kutatók figyelmét, hogy jobban teljesítettek két olyan területen, amelynek
ránézésre semmi köze a zenéhez: a verbális képességet mérő (szókincs IQ teszt)
és vizuális mintázat kitöltő tesztben (Raven-féle Progresszív Mátrix). Kitűnt,
hogy minél hosszabb ideje és minél intenzívebben gyakorolt egy gyerek a
választott hangszerén, annál jobb eredményt ért el ezeken a teszteken.
Ezek szerint a hangszeren való játék elsajátítása több előnnyel jár, mint amit
a zenetanulástól közvetlenül elvárunk. Sőt, mi több, kutatásokat sürgetnek a
Harvard érintett kutatói az oki összefüggés vizsgálatára: a hangszeren való
játék, a gyakorlás sűrűsége és a gondolkodás fejlődése között.